Wednesday, November 11, 2009

BAIK TAPI JANGAN TERLALU AKRAB

Halang tidak, suruh pun tidak. Tapi renung-renungkan. Menjalin dan mengeratkan silaturrahim itu adalah dituntut, manakala memutuskan perhubungan itu perbuatan yang paling dibenci. Sering kita dengar dan lihat atau mungkin alami sendiri peristiwa-peristiwa yang dinyatakan. Bagaimana ia terjadi? Dan apakah kesudahannya?
Pada saya apa yang sering diingatkan ialah bila bekerja, antara pekerja dengan boss mesti ada jarak yang membezakan. Walaupun boss dan pekerjanya seperti isi dan kulit. Jalinan perhubungan ini bukan sahaja setakat kerjaya sahaja, bahkan mungkin juga akan sampai ke "level" peribadi dan keluarga.
Keakraban ini mungikn akan membawa kepada sikap keterbukaan. Termasuklah juga hingga membawa kepada membuka pekung di dada. Sikap keterbukaan ini harus dipuji atau sebaliknya kerana ianya mungkin jujur atau tidak ikhlas atau mungkin juga mereka-reka untuk mendapatkan perhatian.
Begitu juga dalam "element" persahabatan. Kata orang lama "buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali". Dalam konteks "buat baik berpada-pada" ini membawa pengertian yang berbeza mengikut persepsi masing-masing. Pada saya, perhubungan samada dalam persahabatan, saudara-mara, pekerja dan majikan atau sesiapa pun juga dalam situasi ini harus ada batasannya. Dikhuatiri kata orang lama lagi "buat jahat jangan sekali" membawa maksud juga yang berbeza-beza. Sekali lagi, pada pendapat saya jangan sekali-kali kita melakukan kesilapan, pulangannya adalah sangat tidak tertanggung oleh emosi kita. Malu dapat, sakit pun dapat...bermaksud akan tercalarlah maruah dan akan sakitlah hati. Bila dua "pangkat" ini kita dapat, akan musnahlah perhubungan antara kawan2, saudara-mara, majikan dan pekerja dan sebagainya.
Oleh itu pada pendapat saya lagi, sila rujuk tajuk hasil nukilan saya.

2 comments:

PPT said...

Saya sokong yang arif..

rino-nong said...

ai sokong je x reni nak calon kan kat parti ke? he. hidup liverpool.