Sunday, August 30, 2009

AYAH!....... BUAT APA TU?

” Jangan buat sibuk kat sini. Pergi main jauh-jauh. Ayah sedang sibuk ni”. Kata saya. Dengan muka sardinnya, anak-anak saya berkisut dan beredar. Dengan riak wajah yang kebenggongan dan rasa tidak puas hati dengan kata-kata saya, mereka terus mendapatkan mamanya dan bertanya, ” Ma!...Ayah buat apa tu”? Jawab isteri saya ” Jangan kacau ayah, dia sedang sibuk buat skrip cerita pasal Pulau Kapas kot?”. ” Ayah nak buat dokumentari pasal pulau ke?”. Tanya anak saya lagi. ” Tak ayah Cuma nak cit cat aje dalam blognya”, kata isteri saya.. ” Patutlah sejak kebelakangan ini, ayah asyik belek komputer aje, sampai tak ade peluang kita nak main game ”. Kata anak saya. Dalam hati saya pula berkata, padan muka asyik main game aje, kalau suruh baca buku malas.
Sekarang ni kalau dia orang nak guna komputer, mereka akan tanya dulu samada ayah nak guna komputer ke tidak. Pasai depa dah tau dan tak akan tanya ” Ayah! Buat apa tu?”.

No comments: