Tuesday, August 17, 2010

LUPA, SESAT DAN HILANG

Manusia dicipta dan dilahirkan ke muka bumi ini semuanya telah tersurat di loh mahfuz. Ketentuan ini mesti diterima oleh semua insan yang berpegang teguh pada agama yang satu. Akan tetapi DIA Maha Adil, ketetapan yang telah ditetapkan ini mungkin akan berubah, itupun jika insan itu berupaya dan berusaha untuk mengubahnya. Segala-galanya dengan kuasaNya. Kita sebagai insan yang menumpang di alam ini jangan mudah lupa dan sesat serta hilang arah pedoman yang telah diberikan olehNya. Hanya yang berhati kental, yang berusaha, sabar serta selalu bersyukur yang akan memperolehinya.
Alangkah beruntungnya insan itu jika tida lupa, sesat dan hilang dalam mengharungi badai, menyelam isi kandung kehendakNya, meneroka bidangNya serta menghambakan diri padaNya. Syurga dunia janji manusia, Syurga akhirat janjiNya. Insan jangan mudah lupa, sesat dan hilang arah untuk memiliki janjiNya. Mudah alpa, terpegun dengan neon yang berwarna, terhibur dengan rentak yang disajikan oleh yang dikutukanNya akan membawa kepada kesesatan dan hilang dalam mencari punca.
Jika terlupa, cuba renungkan kembali. Jika tersesat kembali ke pangkal jalan dan jika hilang, berusahalah untuk mendapatkannya. Janji Dia benar belaka, tiada was-was serta keraguan. Insyaallah.

No comments: