Monday, October 19, 2009

DI HADAPAN LEBIH AFDAL

Barisan hadapannya biasanya diketuai oleh ketua2, pemimpin2, pendekar2, hulubalang2 dan hero2 yang handal2 lagi perkasa. Mereka ini adalah individu2 yang bakal gugur dahulu atau individu2 yang bakal berjaya dalam perjuangan mereka. Semestinya mereka ini terdiri dari golongan yang berjiwa "Optimus", rela berkorban demi agama, bangsa, agama dan keluarga mereka. Kelebihan dan ganjaran yang diterima juga mungkin melebihi dari mereka2 yang berada di belakang atau dibawahnya. Oleh itu tidak hairanlah mereka2 ini diberikan pelbagai peghormatan yang antaranya anugerah Pingat Gagah Berani ( PGB ), Pingat Gagah Perkasa, Pahlawan Setia, Kesatria dan bermacam-macam lagi....itulah kelebihan yang diberikan jika berada di barisan hadapan. Dalam sembahyang berjemaah juga disarankan kita berada di saf hadapan, lebih afdal.

Bagaimana pula keadaannya jika berada di barisan belakang?.......

Kalau dalam pasukan perang orang2 yang berada di barisan belakang terdiri dari berbagai-bagai kategori. Samada individu2 itu tiada pangkat, tidak gagah, cuma pengikut atau mereka2 yang takut atau pencuri2 tulang, atau mungkin hanya pelakon2 "extra". Tidak dinafikan ada juga ketua2, pemimpin2, pendekar2, hulubalang2 dan hero2 berada di barisan belakang sebagai pengatur, perancang atau "back-up". Ada juga mereka yang berada di barisan hadapan "volunteer" untuk berada di barisan belakang...bukan untuk mengatur, merancang atau membantu, tetapi untuk memudahkan...mengundurkan diri, melarikan diri atau untuk "menipu diri".

Barisan di belakang bukannya tak bagus, cuma....dikhuatiri akan mudah dibisik, diganggu atau dihasut oleh syaitan yang sentiasa mencari peluang serta ruang untuk memusnahkan mereka-mereka yang lemah, yang tiada daya saing dan yang tiada tanggungjawab terhadap diri mereka.

Bukankah kita sering melaung dan dilaungkan,....orang yang berada di barisan hadapan. Berusahalah sedikit untuk merealitikannya. Maruah kena jaga, Diri jangan terhina. Berundur bukannya kalah, jatuh bukanya lumpuh.....

No comments: